מתודות מא-ת


מתודות מ-א' ועד ת'...

אקווריום – שיטה לניהול דיון – הפועלת בשני מעגלים : מעגל פעיל , הדן בסוגיה המוצגת , ומעגל "משקיף" , הצופה ומבקר את פעולות המעגל הפעיל, לפי הוראות שניתנו לו . ניתן להכריז "פריז" ואנשים מהמעגל החיצוני יוכלו להחליף אנשים מהמעגל הפנימי.

אסוציאציות

אנדרלמוסיה- מחלקים לחניכים פתקים עם משימות מנוגדות, כגון: להוריד מכולם את השעונים/ לדאוג שלכולם יהיה שעון על היד, וכו'. לשמע האות כולם מבצעים את משימתם… המסר: התחשבות בזולת

בחירות – נקבע מראש נושא לכל הקבוצות, כל קבוצה בוחרת בתוכה תת נושא וכותבת לו מצע משלה. . מתחיל מסע פרסום- פרסומות , שלטים, הצגות, שירים... בסופו של דבר מקיימים בחירות דמוקרטיות – חשאיות/ גלויות.

בישול

בית משפט - בית משפט ציבורי לדמויות מתוך סיפור / בית משפט על אירוע או דילמה .

בול זבנג / בעד נגד – כרטיסיות עמדה לגבי דילמות ופתרונן.

בלונים – שימוש בבלונים מנופחים בפעולה. ניתן להחביא בתוך הבלונים שאלות, משימות, קטעי סיפור ממוספרים וכו' וניתן לפוצץ את הבלונים בדרכים שונות – בטן לבטן, סיכות, גב לגב... ומתייחסים לתוכן שבבלונים.

בניית מודל – החניכים בונים מודל של אתר, מבנה או אירוע שנלמד בפעולה על מנת להמחיש את הדברים פיזית.

בינגו - בינגו בסגנונות שונים. ניתן לבנות לוח בינגו כך שאצל המדריך יש שאלות ואצל החניכים בלוחות הבינגו התשובות. אופן נוסף הוא

בינגו הכרות – לכל חניך לוח בינגו עם מאפיינים שונים ועליו להחתים חניכים אשר עונים על מאפיינים אלו.

בקבוק וטבעת- מעמידים בקבוק במרכז החדר, יוצרים טבעת מפוליגל או חומר קשיח אחר, לטבעת מחוברים חוטים כמספר החניכים, כל אחד תופס חוט. המשימה: להשחיל את הטבעת לבקבוק. המסר: רק עם תאום ושיתוף פעולה- נצליח!

גרף עמדות – דיאגרמת גשם – כל חניך מקבל לידיו קרפ בצבע שונה ומייצג את הסכמתו לגבי נושאים מסויימים על ידי אורך הקרפ שהוא מקצה לכל נושא. כל חניך מדביק את הקרפים שלו וכך נוצרת דיאגרמת גשם מצטברת של כל עמדות הקבוצה. ניתן לערוך סקאלה על הריצפה...

גיוס כללי- מכינים המון פתקים מכל סוג: מים, אויר, בגד, אוכל, נעלים, בית. אומרים לחניכים שהם עוברים לגור באי בודד וכל אחד צריך להצטייד בפתקים (לכל חניך יהיה פתק אחד מכל סוג) תוך 10 שניות. את הפתקים מפזרים בכל החדר.(בדרך כלל יש בלגאן ולא מצליחים) המסר: שיתוף פעולה וסבלנות.

דיון- כן! גם דיון יכול להיות מעניין, אם עושים אותו בצורה מקורית ומביאים אותו כמו שאומרים- בהפוכה. למשל: זורקים כדור וכל מי שתופס אותו צריך להביע את דעתו.

דייג- בניית בריכת דייג (בריכה , חכות , דגים) שהחניכים דגים מתוכה משימות, שאלות, פרסים ...

דמויות מסתובבות ומספרות – במקום שחניכים יעברו בין תחנות , דמויות עוברות בין קבוצות, מציגות את עצמן ומלמדות את החניכים משהו בקבוצות האם שלהן. הדמויות יכולות להפעיל את החניכים , להראות להם תמונות, לשחק איתם או אפילו לפעמים רק להרצות להם. כדאי שהדמויות יתחפשו או יביאו עימן חפץ כלשהו שמסמל אותן.

דומינו

דרוגים והעדפות – קוץ ופרח, מד חום קבוצתי, מכירה פומבית.

החבילה עוברת – מכינים מראש חבילה הבנויה מהרבה שכבות של דפים / עיתונים כאשר בכל שכבה משימה/ הפעלה/ שאלה המתאימה לנושא הפעולה. משמיעים מוזיקה / שרים וכאשר מפסיקים את המוזיקה / את השירה מקלפים שכבה. אפשרות נוספת- זורקים קוביה ומי שיוצא לו 6 יכול לקלף שכבה בחבילה.

השלמת הסיפור – המדריך מספר סיפור אך לא מספר את סוף הסיפור . החניכים כותבים אופציות לסוף הסיפור (או מציגים אותו) ודנים באופציות השונות של "סופים" שהועלו בקבוצה. אופציה אחרת היא לספר רק את תחילת הסיפור / סופו והחניכים צריכים להשלים את הסיפור עצמו – לפי הסוף / ההתחלה.

מה היה קורה אילו – פיתוח הדמיון, בוחרים רגע בתוך הסיפור ושואלים " מה היה קורה אילו" הדמות היתה בוחרת בבחירה כזאת או אחרת – מה אז היה המשך הסיפור?

השלמת ציור

הייד פארק – בדומה לבית משפט , אך ישנן 2 קבוצות ולכל קבוצה יש צד בעניין. הקבוצות מכינות את הטיעונים שלהם וכל פעם נציג אחר עולה וטוען לטובת קבוצתו. אנשים שתומכים בצד השני בעקבות טיעון כלשהו עוברים לצד השני ומצטרפים למאבק שלהם.

הצגות

הקונכיה

החמורים והקש- קושרים 2 חניכים בחבל ומניחים בשתי קצות החדר 2 קופסאות. על החניכים להגיע לקופסאות- כל אחד לקופסא הקרובה אליו. המסר: ושוב… שיתוף פעולה!

וכאן יכנסו כל המשחקים הפיזיים: 1. עומדים בטור, כל אחד מחזיק את כף הרגל של זה שלפניו וכך מתקדמים (אפשר כתחרות בין 2 קבוצות) 2. פלונטר. המסר: רגישות למצבו של האחר- אחרת הכל מתמוטט.

זמזומים- עומדים ב- 2 שורות, מחזיקים ידיים. הראשון בכל קבוצה מתחיל לזמזם עד שנגמר לו האויר והשני ממשיך- כך עד שמגיעים לאחרון. הקבוצה המנצחת היא זו שזמזמה הכי הרבה. כל הפסקה באמצע מחזירה להתחלה. המסר: החשיבות והאחריות של כל אחד.

חידונים – שימוש במשחקי חידון על מנת לבחון ידע. ניתן להשתמש במודלים של משחקי טלווזיה- גלגל המזל, טריוויה, מי רוצה להיות מיליונר, זה הסוד שלי, 9 בריבוע, שניצל בורשט...

חנות / שוק – ניתן למכור כל דבר – ערך , רעיון, סיפור... החניכים עוברים בחנות, ומרכיבים לעצמם סל של קניות. מקיימים דיון על מה שהחניכים קנו ומדוע.

חניכים מספרים – ניתן לפני הפעולה לבקש מהחניכים להביא איתם משהו מהבית שימחיש את נושא הפעולה לדוגמא אם עושים פעולה על ציונות ניתן לבקש מהם להביא איזשהו חפץ/ תמונה מהבית שיספר סיפור ציוני. כל החניכים השקיעו מעצמם לפני הפעולה , סיפרו מתוך עולמם והכירו יותר חניכים אחרים.

חפש את המטמון – הקבוצה מקבלת רמזים, כתבי סתרים, חידות...שהפתרון שלהם מוביל אותם לפתק הבא/ למשימה הבאה / תקופה היסטורית הבאה. ניתן לערוך בוואריאציות שונות, מקיף כמויות ידע רחבות ותמיד כיף.

חבל- תחרות משיכת חבל של חניך אחד מול כל השאר. המסר: כוחה של החברה מול כוחו של היחיד/ לחץ חברתי.

טלפון- 1. מתוקן, המסר: רק אם כל אחד יוסיף את חלקו תיווצר התמונה השלמה.

2. שבור, המסר: המחשת עניין הרכילות. טלפון שבור – כל קבוצה יושבת במעגל , המדריך לוחש לחניך אחד שיושב לצידו מילה/ משפט באוזן, החניך מעביר לחניך שלידו וכך הלאה. ניתן לבחור מילה/ משפט שקשורים לנושא הפעולה.

טאבו – משחק בו ישנן כרטיסיות עם מילה / ניב/ פתגם שהחניכים צריכים להציג לחברי קבוצתם מבלי להשתמש במילים הרשומות בכרטיס או מילים נרדפות. למשל,כתוב "פורים " אבל אסור להגיד את המילה פורים, מגילה, אסתר...מודדים זמנים ובודקים כמה כרטיסיות מצליחים בזמן זה.

טקסט – מתן כותרת לטקסט, כתיבת מכתב תגובה,

טיול – טיול זה תמיד מתודה שגם מהנה, גם מלמדת וגם נותנת פן חברתי לקבוצה. ניתן להשתמש בטיולים לצורך פעילויות בנושאים שונים כגון : אקולוגיה, הכרת הקהילה/ הסביבה, אהבת הארץ, שיתוף פעולה, עצמאות. ניתן לצאת לביקורים באתרים היסטוריים, מוזיאונים...

טקס – טקסים הינם ארועים מכוננים . ניתן לקיים טקסים לפי מחזור החיים היהודי – תפילות ומעמדים, סעודה שלישית, הבדלה, קידוש, טקס ראש חודש, טקס אש, טקסי מעבר משכבה לשכבה וממערך למערך.

ים- יבשה המסר: כוחו של ההרגל, אסור לשקוע בשיגרה.

כסאות- מעמידים את החניכים על כיסאות במעגל, הם הולכים על הכסאות והמדריך מתחיל להוציא כסאות מהמעגל. מטרת החניכים- שכל הקבוצה תשאר על הכסאות. המסר: הנתינה והוויתור יוצרים חברה מגובשת.

כדור – משחקי כדור נהדרים תמיד וניתן להשתמש במהלך הפעולה – בוחרים משחק לדוגמא חיי שרה – מי שנפגע על ידי הכדור צריך לענות על שאלה/ להביע עמדה וכו'. ניתן להשתמש לפתיחת פעולה – מה את/ה חושב על הנושא המסויים, ניתן להשתמש גם בסוף פעולה לשם שאילת שאלות על מה שעבר בפעולה, התחושות שלהם ועוד.

כדור צמר – העברת כדור צמר בין החברים במעגל כאשר כל אחד אוחז בחלק מהצמר ומשיב על השאלות הנשאלות על ידי מדריך הקבוצה או על ידי החבר שהעביר אליו את כדור הצמר.

כתבי סתרים – לכתוב סיפור/ שאלה/ משימה בכתב סתרים ורק לאחר שהחניכים פותרים את כתב הסתרים , יכולים החניכים לדון בסיפור/ לפתור את החידה או לענות על השאלה.

לוטו

לאונרדו דה וינצ'י/ קפריו ואחרים- מוציאים חניך אחד, בוחרים אישיות, מכניסים את החניך ועליו לגלות את האשיות ע"י שאלות של כן ו- לא. המסר: עלינו להכיר את חברינו כי כל אחד הוא מיוחד.

מרצה אורח – ישנם נושאים שניתן להביא מישהו חיצוני לקבוצה שיספר את הסיפור שלו, יראה תמונות... ניתן לשאול את החניכים על העיסוק של ההורים שלהם ובכך לערב את ההורים בתוכנית החינוכית.

מרוצים – תחרות בין קבוצות שבסוף כל מסלול מרוץ ישנה איזושהי שאלה/ חלק מפאזל/ משימה... נמדדות כאן שיתוף פעולה.

מדבקות על גב/ מצח – מדביקים מדבקות עם תוכן כלשהו (דמות, חג, ארוע, סיפור וכ'ו) על הגב או המצח של חניכים. עליהם לגלות מי/מה הם רק על ידי שאלות כן ולא מתוך נושא הפעולה או ללא נושא כלל.

מהדורת חדשות – החניכים מכינים מהדורת חדשות בהתאם למידע/ לנושא שקבלו. הם יכולים להכניס פנימה כתבות שטח, ראיונות, פרסומות, חסויות....

מכירה פומבית – המדריך מוכר ערכים/ רעיונות/ מוסדות יהודיים / תשמישי קדושה וכ'ו לחניכים היושבים בקהל. החניך / הקבוצה שמשלמים הכי הרבה זוכים במה שנמכר. ניתן לשלם גם במידע, חניך/ קבוצה שיודעת הכי הרבה אינפורמציה על הדבר שנמכר הוא הזוכה.

משחקי מסלול/ לוח – מונפול/ סולמות ומחשים / קורידור / צוללות כל משחק לוח שאתם מכירים ושיחקתם בו אי פעם ניתן להפוך אותו למשחק שהוא מרכז הפעילות. ניתן להכין משחקים שונים הכוללים בתוכם משבצות/ כרטיסיות של קבלת מידע חדש, משבצות/ כרטיסיות של משימות לביצוע, משבצות/ כרטיסיות של שאלות. את הלוח עצמו ניתן לעשות על מספר בריסטולים, על הריצפה עם גירים/ מסקנטייפ וכן לעצב בצורה שקשורה לנושא המשחק – כגון מפה של מצרים עם פירמידות, מכות, ים סוף...

משחק הזכרון

משחקי חשיבה – שעת עומס, דמקה, שחמט,

מוזיקה ושירים – המוזיקה יכולה להוסיף לאווירה בכל פעילות . המוזיקה יכולה להיות קשורה / לא קשורה לפעילות.

ניתוח שירים – ניתוח של שירים קיימים על מנת ללמוד משהו על הנושא/ התקופה / הדעות .

משחק תפקידים – דמויות, סיטואציות ודילמות. ניתן לערוך זאת דרך הכיסא הריק – מציבים כיסא ריק וכל אחד שרוצה לשחק את הדמות יכול לשבת בכיסא לשחק עד שמישהו יחליף אותו.

שטן מלאך – משחק תפקידים כאשר יש מי שמייצג את הדרך הלא טובה ומי שמייצג את הדרך הטובה – מנסים לשכנע.

מולקולות

משל ונמשל

משיכת חבל רטורית – מניחים חבל על הריצפה , ולאורכו כרטיסי עמדות . המטרה: לשכנע את המשתתפים לשנות את עמדותיהם בהתאם לעובדות חדשות בדיון.

מעגל- מעמידים את החניכים ב2- מעגלים ומבקשים מכל אחד להחליף מקום עם העומד מולו. ישנן שתי אפשרויות: 1. הכל יקרה בבלאגן 2. כל המעגל יזוז בכיוון אחד. המסר: אם כולנו נהיה "באותו ראש" הכל ילך בקלות.

סיפור בהמשכים – המדריך יכתוב שורה ראשונה מהסיפור על דף ויגיד לחניך שיושב מימינו את המילה האחרונה בשורה. החניך יכתוב שורה נוספת כאשר המילה הראשונה אצלו היא האחרונה אצל המדריך וכן הלאה.

סרט

ספר / סיפור – ניתן לבחור בספר ובתוכנו אנו קוראים על נושא הפעילות או שמוסר ההשכל של הספר מתאים לנושא הפעילות. ניתן לקרוא בהמשכים כל זמן המערך. ניתן לשלב חלקים לאורך הפעולה. ניתן לתת חלקים מן הסיפור ומשימת החניכים היא לסדר לפי הסדר הנכון ואז נבדוק האם הם סידרו נכון את הסיפור. ניתן לבחור סיפורי תנ"ך אשר יתאימו לכל פעילות .

סימני דרך – מחלקים את הקבוצות לשתי תתי קבוצות. קבוצה אחת מובילה את הקבוצה הראשונה והקבוצה השנייה מובלת על ידי סימנים שמשאירים בשטח. בדרך משאירה הקבוצה המובילה חידות/ שאלות/ משימות לקבוצה המובלת. ניתן גם להחליף בין הקבוצות.

סקר רחוב- החניכים עורכים סקר בנושא כלשהו . ניתן לערוך את הסקר בתחומי הסניף/ מדריכים אחרים שהתחפשו לדמויות שעונות על הסקר, או לצאת לרחוב. בסוף הסקר החניכים מביאים את תוצאות הסקר ומביעים עמדה בנושא.

סלט פירות- צורות חלוקה לקבוצות: 1. ע"י מסטיקים בצבעים שונים.

2. עפ'י חלוקה לפירות- תפוז, בננה, פומלה וכו'...

3. כל חניך מביא אביזר ואז מחלקים את האביזרים ל2-.

עוגה – חניכים מקבלים אפשרויות של תרומות, ערכים, נושאים, ארגונים... ועליהם להחליט כיצד לחלק את העוגה הפרטית שלהם . כלומר לקבוע כמה הם מקציבים לכל ערך ומדוע. מקיימים דיון על סדר העדיפויות שנבחר.

עיתון קיר – המדריך מחלק לחניכי הקבוצה תפקידים שונים מרשימת תפקידי מערכת עיתון: כתבי מערכת, כתבי שטח, עורכים, מאיירים, פרסומאים... וניירות עיתון. כל חניך מקבל תג עם שמו ותפקידו. החניכים מקבלים נושא לעיתון וכרטיסיות עם משימות המוטלות על כל אחד מבעלי התפקידים. במקביל ניתן שמדריכים ייצגו דמויות הקשורות לנושא... בסוף הפעילות מציגים את העיתון על כל חלקיו.

עמדות – ארבע פינות.

עיתונים

עיוורים וקשורי ידיים- נותנים לחניכים פאזל, עליהם להרכיבו כאשר חצי מהחניכים מכוסי עניים וחצי קשורי ידיים. המסר: ע"י שיתוף פעולה ניתן להתגבר על כל פגם.

פרסומות

פסיכולוג – 2-3 ילדים יוצאים החוצה, בינתיים חניכי הקבוצה בוחרים דמות כלשהי . החניכים שיצאו חוזרים לקבוצה , שואלים שאלות ולפי התשובות כן/לא בלבד, הם צריכים לנחש מי היא הדמות שנבחרה.

פאזל

פיצוחים

פרה, מכונית- מוציאים שני חניכים. לאחד אומרים שהוא צריך לקנות פרה אבל אסור לו להשתמש במילים שמאפיינות פרה. לשני אומרים שהוא צריך למכור מכונית ואסור לו להשתמש במילים המאפיינות מכונית. השניים צריכים להתדיין ולהתמקח. המסר: החשיבות בתקשורת נכונה.

ציור / אומנות/ יצירה/ עבודות יד – יש אינסוף אופציות שלתת לחניכים ליצור משהו שקשור לנושא הפעולה. זה יכול להיות בובות של דמויות, קומיקס של סיפור, פמוטים לשבת, יצירה מעיסת נייר, יצירה מחומרים טבעיים בלבד, קולא'ז ...

ציר זמן – המדריך בוחר נושא ונותן את רצף הארועים באופן לא מסודר. על החניכים לנסות ולסדר את מהלך הארועים הנכון. אפשרות נוספת המדריך מכין רצף של ארועים שקרו בתאריכים שונים.כל חניך מקבל כרטיסיה של ארוע/ תאריך ומנסה לתאם בין המאורע לבין התאריך המתאים לו .

צ'יק צ'ק בום- חניך מתחיל לעשות תנועה מסוימת, למשל: מחיאת כף בקצב של צ'יק צ'ק בום. החניך שאחריו עושה אותה באותו קצב- בזמן שהראשון מחליף את התנועה. כך נוצר מעגל תנועות ומי שמתבלבל יוצא מהמשחק. המסר: החשיבות בתיאום, בתשומת לב לאחר ושיתוף פעולה.

קולאז' – מפזרים בחדר עיתונים צבעוניים מספרים ודבק. כל חניך מקבל דף שעליו מחבר קולאז' אישי על פי הנושא . בסיום כל חניך מציג את היצירה שלו.

קליעה למטרה – מכינים מטרה עם דרגות קושי של שאלות שונות – כל חניך קולע וצריך לענות על שאלה בהתאם לרמה אליה קלע.

קלפים – בניית משחקי קלפים על בסיס משחקי קלפים מוכרים. רביעיות, טאקי, מלחמה, פוקר..

קרוסלה

קרוסלה של פתקים ומשימות זוגיות.

קח סיכון

קשר- נותנים ל2- חניכים לחבר שני חבלים ע"י קשר, בלי שאף אחד מהחבלים יתקצר, זה כמובן בלתי אפשרי. המסר: הויתור הוא יסוד הקשר…

ראיון טלוויזיה- הכנת "טוק שואו" תוכנית טלוויזיה של ראיונות אישיים ומכך ללמוד על הדמויות השונות (פוליטיקאים/ אישים היסטוריוניים/ רבנים...) בסיום הראיון ניתן לבצע חידון/ משחק מסלול בנושא האישים או כל משחק אחר.

רוצח- משחק הרוצח, כל מי שצריך הסבר יפנה לילדים בערך בכיתה ד' והם יסבירו לו. המסר: לפעמים אנחנו מאשימים אנשים אף על פי שהם לא אשמים, וצריך להזהר בזה מאוד כדי למנוע מריבות וצער.

שאלת היום – לפני כל פעולה ישאל המדריך את "שאלת היום" בסוף הפעילות על החניכים לנסות ולענות על השאלה עם כמה שיותר פרטים.

שלטי עמדה – בחדר הפעילות תולים המדריכים על הקירות שלטים שונים שעליהם כתובה מילה/ משפט / ערך/ דילמה. כל החניכים מסתובבים בחדר וכותבים את דעתם בנושא (דפי גמרא). בסוף כל חניך בוחר שלט ומתייחס אליו.

שלטי עמדה – מסכים/ לא מסכים - המדריך מקריא "אמירה" ועל החניכים להצביע ברגליים בין אם הם מסכימים/ לא מסכימים עם המשפט שנאמר וכן להסביר מדוע נעמדו במקום זה או אחר.

שמש אסוציאציות

שעון פגישות

שק הפתעות – שק מלא באוסף פריטים לא קשורים ולא רלוונטים לנושא הפעולה באופן ישיר. החניכים צריכים להכין מייצג או הצגה מהפריטים כך שכולם יקושרו בסופו של דבר לנושא הפעולה בצורה הישירה והברורה ביותר. אפשרות נוספת – על החניכים לנסות ולהבין את המכנה המשותף לבדם.

שרשרת בגדים- מחלקים את החניכים לשתי קבוצות. כל קבוצה צריכה להכין על הרצפה את השרשרת הארוכה ביותר אך ורק מבגדים וחפצים שעל גופם. המסר: בכדי לעשות דברים גדולים חייבים גם את הפרטים הקטנים, והכל צריך כמובן להעשות בשיתוף פעולה.

תחרות זיהוי שירים- מוציאים חניך ובוחרים שיר. כל חניך מקבל מילה מהשיר, לפי הסדר. החניך שיצא, נכנס ושואל שאלות סתמיות (לפי הסדר) את החניכים. כל אחד צריך לענות לו במשפט קצר תוך שילוב המילה שקיבל בתוך התשובה. החניך צריך לגלות את השיר. המסר: בחיים צריך לדעת תמיד לברור את העיקר מהטפל.

תמונות מספרות – ניתן לשלב בפעילויות חדרי תמונות שהן חלק מפאזל או משימה. החניכים יכולים לנתח את התמונה , לדלות ממנה ידע, לכתוב מה הדמויות בה אומרות האחת לשנייה, לזהות את הדמויות, לחבר לתמונות אחרות. ניתן לפזר תמונות שונות / ציורים וכל חניך יבחר תמונה לפי הוראות המדריך – איך אתה מרגיש? השבוע שעבר עליך? תמונה שמזדהה איתה/ לא מזדהה איתה? מתארת את המצב בארץ...

תשבצים/ תפזורת / סודוקו

תערוכה

תחרות שליחים

תצפית

תחנות ופינות

תוכניות טלוויזיה – השתמשו בטלוויזיה! על כל תוכנית טלוויזיה ניתן "להלביש" תוכן של פעילות - כמו: תוכניות הריאלטי – רצים לקדימה, בתי הנוער קדימה סוף הדרך, השגריר, מהפך, ששטוס, הכיתה המעופפת, תן קו, שחק אותה, לא נפסיק לשיר, יותר מזל משכל, קשר משפחתי, בעד ונגד, בחירות, של מי השורה הזאת...